TIETOA OPTIMA-PÄIVITYKSESTÄ Tammikuu 2012

Optiman levytilakiintiöitä nostettu palvelimella optima.discendum.com

Optima.discendum.com-palvelimella olevien Optima-ympäristöjen käytössä olevia levytilakiintiöitä on nostettu 1.1.2012:

Kaikissa ympäristöissä on käytettävissä levytilaa vähintään 5 Gt ja Mediapalvelun osalta levytilaa on vähintään 2 Gt.

Kiintiöitä voidaan nostaa sopimuksen mukaan, tarkempia tietoja saa asiakasyhteyshenkilöiltä.

Kaikkia Optima-käyttäjiä koskevat uudistukset

Kalenteri Kalenteri

Kalenterin käyttöliittymä on uudistettu perusteellisesti ja merkinnöistä voi tehdä aiempia monipuolisempia. Ne voidaan asettaa toistuviksi ja niihin voidaan määrittää linkkejä. Lisäksi kalenterimerkinnöistä voi saada Uudet- ja muokatut -listan, jolta näkee viimeksi kalenteriin lisätyt tai viimeksi muokatut merkinnät. Kalenteriin on nyt lisätty keskustelualueelta tuttu uudistus eli mahdollisuus valita itselleen haluamansa oletusnäkymä. Oletusnäkymäksi voi valita esim. viikkonäkymän tai listauksen kuluvan kuukauden merkinnöistä.

Kalenterin mobiiliversio on niin ikään monipuolistunut: merkintöjä voi muokata, selailla ja voi nähdä uusien ja muokattujen merkintöjen listan.

Optiman kalenterista voi nyt viedä yksittäisen merkinnän Google-kalenteriin.

KeskustelualueKeskustelualue

Keskustelualueen käyttöliittymä uudistettiin syksyllä 2011 ja sen uudistaminen on jatkunut. Asiakaspalautteiden perusteella olemme selkiyttäneet toimintoja ja näkymiä. Keskustelualueen asetuksissa on nyt mahdollista määritellä, saavatko kaikki käyttäjät nähdä viestiensä lukijat.

Viestien ns. puunäkymän asemointia on parannettu ja nyt viestien vastaussuhteet hahmottuvat paremmin.

Mahdollisuus poistaa viestejä on palautettu työtilan hallinnoijille. Supervisor-profiilissa toimivat käyttäjät voivat taas poistaa viestejä keskustelualueilta.

Optiman toiminta iPad-laitteilla on tarkistettu. Viestin lähettämisen ongelma on korjattu.

Uudet ja muokatut objektit voi avata niiden sijaintikohteessa

Uusien ja muokattujen objektien listalle tulee nimen perään Avaa sijaintikohteessa -linkki, jota klikkaamalla siirrytään suoraan uuden tai muokatun objektin kohdalle kyseiseen työtilaan ja kansioon. Aiemmin tämä toiminto oli vain Haku-toiminnon yhteydessä.

Vinkki:
Uudet ja muokatut -objektit toiminnon pikakuvake (huutomerkki) voidaan asettaa aloitusnäkymään, yläpalkin alle. Asetuksen voi tehdä ympäristötason profiilikohtaisesti:  Ympäristön hallinta > Profiilit> Ympäristötason profiilit> "Profiilin nimi" > Aloitusnäkymä> Pikalinkit yläpalkin alla> Uudet ja muokatut> Tallenna muutokset

Videonauhuri Kevyt web-editor

Kevyt web-editoriin on tehty versiopäivitys. Html-sivulla olevan tekstin fontin värin vaihtaminen on vaatinut kaksinkertaisen määrittelyn onnistuakseen, jos käytössä on ollut Internet Explorer -selain. Tämä virhe korjaantui päivityksessä.

Optima-hallinnoijia koskevat uudistukset

Jäsenet-toiminto

Työtilan hallinta> Jäsenet -toiminnon käyttöliittymä on uudistettu kokonaan.

Jäsenet-toiminnosta avautuu näkymä, jossa voi lisätä käyttäjiä työtilan jäseniksi joko syöttämällä kenttään sukunimen (alkuosakin riittää) tai valitsemalla käyttäjälistasta käyttäjät. Erillisen Ryhmät-toiminnon alta löytyvät ympäristötason ryhmät, joita voi liittää jäseneksi. Lisäksi jäseneksi liitettäviä voi etsiä yleisellä Haku-toiminnolla.

Toiminnossa on välilehti Hallinnoi testikäyttäjiä, jota klikkaamalla tulee esiin lista mahdollisesti jo olemassaolevista omista testikäyttäjistä. Jos sellaisia ei ole, uusia voi luoda. Uusia testikäyttäjätunnuksia luodaan vain tätä kautta: tunnuksen luomiseksi tarvitaan vain jokin nimi. Oletuksena testikäyttäjille tulee user-profiili. Jäsenten profiilit -kohdasta voidaan testikäyttäjän työtilatason profiilia vaihtaa, aivan kuten muidenkin käyttäjien.

Testitunnus on aina käyttäjän henkilökohtainen eikä se ole muiden käytettävissä. Aiemmin luodut yhteiskäytölliset testikäyttäjätunnukset (ja tunnukset, joille ei ole määritelty käyttäjää) poistuvat kokonaan käytöstä.

Testikäyttäjätunnuksia voivat luoda ne, joilla on työtilatason profiilissa oikeus hallita työtilan käyttäjiä, eli käytännössä supervisorit. Jokainen, joka on niitä luonut, voi myös poistaa luomansa testitunnukset.

Ympäristön hallinnoija näkee ympäristössä olevat testikäyttäjät: Ympäristön hallinta> Käyttäjien hallinta> Käyttäjälistalla ylimpänä, tai Haku-toiminnolla syöttämällä Sukunimi-kenttään "Test user" ja voi ympäristön hallinnan kautta tarvittaessa hallinoida niitä. Kun sellainen käyttäjä, jolla on käytettävissään testitunnuksia, poistetaan ympäristöstä, niin samalla poistuvat hänen testitunnuksensa.

Testikäyttäjätunnukset

Optimassa olevan testikäyttäjän näkymään pääsee vaihtamaan yläpalkin linkistä, joka on Käyttäjän Nimi >>. Nimeään klikkaamalla avautuu toiminto, jossa voi valita, minkä testikäyttäjän näkymään haluaa vaihtaa. Jos käyttäjällä ei ole kyseisessä työtilassa yhtään testikäyttäjää, hän pääsee nimeään klikkaamalla toimintoon, jossa sellaisen voi luoda.

Ensimmäisen testikäyttäjätunnuksen luominen aloitetaan kohdasta Jäsenet> Hallinnoi testikäyttäjiä. Ensimmäisen tunnuksen luomisen ja työtilaan lisäämisen jälkeen täytyy selainnäkymää päivittää.

Työtilan Yleisasetukset-sivu ja ilmoittautuminen työtilaan

Optiman työtilojen Yleisasetukset-sivun ulkoasua on uudistettu.

Ilmoittautuminen on nyt mahdollista kohdentaa tietyille ympäristötason ryhmille tai työtilan jäsenille. Jäsenet> Hakeneet -sivulla voi hyväksyä/hylätä käyttäjiä. Toiminnon yhteydessä on mahdollisuus lähettää viesti hyväksytyille ja hylätyille ilmoittautujille.

Kun Yleisasetukset-sivulla valitsee kohdan Ilmoittautuminen, avautuvat sivulle tähän aiheeseen liiittyvät uudet asetukset.

Työtilan ja kansion pakkaaminen zip-arkistoksi

Optimassa olevan työtilan ja kansion voi nyt pakata kahdella tavalla:

• Luo zip-arkisto tallentaaksesi materiaalia Optiman ulkopuolelle.
  • Luo zip-arkisto, jonka voi tuoda Optimaan (toiseen työtilaan tai toiseen Optima-ympäristöön) kansiorakenteet ja objektien järjestyksen säilyttäen. Zip-arkiston sisältö ei ole avattavissa työasemalla.

Näistä kahdesta tulee käyttäjän valita sopivampi vaihtoehto (tai tehdä molemmat erikseen).

Huom. Kun materiaali tallennetaan zip-arkistoksi työasemalle (1. tapa), skandit muunnetaan automaattisesti (esim. ä -> a). Tällaisen zip-arkiston voi myös tuoda takaisin Optimaan, mutta silloin menettää objektien keskinäiset järjestyssuhteet (ja mahdolliset skandit Optima-objektien alkuperäisissä nimissä).

Tiedote 10.1.2012

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin päivityksen sisällössä.