TIETOA PÄIVITYKSESTÄ tammikuu 2014

Tammikuun 2014 päivityksen uudistukset koskevat ensisijaisesti vain Optima-hallinnoijia:

Kevyt web -editorin versiopäivitys

Kevyt web-editorissa ei ole uusia ominaisuuksia tai muutoksia mutta editorin uudempi versio on yhteensopivampi Internet Explorer 11 -selainta käytettäessä.

Mikäli Internet Explorer 11 -selaimen yhteensopivuusongelmia vielä esiintyy, tulee selaimen välimuisti tyhjentää. Ohjeistus välimuistin tyhjentämiseen.

Lomake-ikoni Uusittu Lomake-objekti

Erilaisia lomakkeita kannattaa jatkossa luoda uudella Lomake-editorilla. Sillä voidaan luoda lähes kaikkia samoja toiminnallisuuksia kuin vanhalla lomake-editorillakin, ja tämän lisäksi objektista löytyy uusia ominaisuuksia verrattuna vanhaan.

Uusi lomake on heti käytettävissä kaikilla, joilla on aiempikin lomake ollut käytettävissä: Uusi objekti > Lomake. Vanhan tutun lomake-editorin saa auki klikkaamalla linkkiä Vanha lomake-editori (kun luo uutta lomaketta), joka poistuu myöhemmin käytöstä kokonaan.

• Lomakkeen tekeminen on nyt aiempaa helpompaa eikä sen luontiin tarvita enää Java-liitännäistä
  • Lomakkeeseen voi laatia ja tuoda sisältöä: otsikoita, tekstiä, kuvia ja mediaa
  • Uuteen lomakkeeseen voidaan liittää kaikenlaisia Optiman objekteja ja siihen voidaan laatia täytettäväksi erilaisia tekstikenttiä: lyhyitä vastauksia, essee-vastauksia sekä täytettäviä taulukoita. Lisäksi voidaan laatia erilaisia monivalintatehtäviä: radiobutton-, check box- tai alasvetovalikko-tyyppisiä.
  • Kysymys- tai tekstielementeillä voidaan luoda monipuolinen visuaalinen tehtäväkokonaisuus ja antaa kussakin kohdassa palautetta eri tavoin. Palautetta voi laatia valmiiksi kuhunkin tehtäväelementtiin: vastaaja näkee ne heti tallennuksen jälkeen.
  • Kaikkia vastauksia voidaan kommentoida: hallinnoija ja vastaaja voivat kommentoida ja muillekin käyttäjille voidaan antaa oikeus nähdä ja kommentoida toisten lomakkeita. Kommentit voidaan tallentaa kommenttikirjastoon ja käyttää niitä uudestaan.
  • Lomakkeeseen voidaan määritellä vastaamisaika, myös niin että aloittamishetkestä alkaen on jokin tietty minuuuttimäärä aikaa vastata. Tämä mahdollistaa paremmin esimerkiksi etätenttien järjestämisen.
  • Halutut kentät voidaan määritellä pakollisiksi, ja lomaketta ei voi tallentaa vastaamatta niihin
  • Lomake voidaan tarvittaessa lähettää käyttäjille täytettäväksi ilman sisäänkirjautumista
  • Lomakkeet voidaan arvioida arvosanaskaalojen avulla kuten ennenkin
  • Lomakkeita voi suodattaa eri perustein: onko se keskeneräinen, valmis tai aloittamatta; onko sitä kommentoitu tai ei. Lomakkeeseen tulleita vastauksia voi etsiä Haku-toiminnolla. Vastauksia voivat tallentaa ja tulostaa sekä hallinnoijat että vastaajat (csv-, html- ja pdf -muotoihin).
  • Käyttäjien vastaustilanteesta saa visuaalisia tilastoja ja vastauksista visuaalisia raportteja
  • Lomake-editorin toimintoja esiteltiin Optima Akatemian webinaarissa maanantaina 27.1.
    Tutustu myös Lomake-objektin ohjeisiin.

Kooste-ikoni Lisäominaisuuksia Kooste-objektiin

Kooste on nopeasti noussut suosituksi tavaksi nostaa esille materiaalia ja tehtäviä käyttäjille. Sen avulla on helppo keventää kansiorakenteita. Olemme kehittäneet toiminnallisuuksia saadun palautteen mukaan:

• Koosteen eri välilehdille on nyt mahdollista määritellä käyttöoikeuksia. Välilehden voi halutessaan piilottaa käyttäjiltä kokonaan tai välilehtiä voi määrittää näkymään vain tietyille työtilatason tai ympäristötason ryhmille
  • Kopiointi-toimintoja on tehty lisää: Koosteeseen lisätyn elementin voi nyt kopioida välilehdeltä toiselle ja Koosteen välilehden voi myös kopioida kokonaan ja saada näin helposti sama rakenne käyttöön
  • Objektin voi asettaa näkymään kokonaan yhdellä välilehdellä (tällöin välilehdellä ei voi olla muita lohkoja).
  • Välilehden muokkaaminen on mahdollista suoraan sen otsikon vieressä olevan kynä-ikonin kautta
  • Videot skaalautuvat lohkon koon mukaan
  • Lisäksi välilehtien järjestämisen toiminto on siirretty eri paikkaan: Muokkaa -toiminnossa Hallinta > Välilehtien asetukset: Järjestä (raahaamalla)

Koostetta ja sen uusimpia toimintoja esitellään Optima Akatemian webinaarissa maanantaina 3.2.

Ilmoitus-ikoniLisäys Uusi ilmoitus -toimintoon

Ympäristön hallinta/Työtilan hallinta > Uusi ilmoitus -toiminnossa on mahdollisuus lähettää välittömästi sähköpostitiedote käyttäjille. Nyt toiminnossa on mahdollista määritellä myös tiedoteviestin aihe, jolloin viesti erottuu paremmin aiemman vakio-otsikon sijaan.

Palautuslaatikko-ikoniPäivitys Urkund-toimintoon

Asiakkaat, joilla on Urkund käytössä, voivat kohdassa Palautuslaatikko > Hallinnointi > Asetukset asettaa päälle valinnan "Koko raportti on myös tiedoston palauttajien luettavissa", jolloin tiedoston palauttaja voi nähdä Urkund-raportin viemällä kursorin tiedoston vieressä näkyvän prosenttituloksen päälle (raportin valmistuttua).

Käyttäjienhallinta-työkalu (Domain-työkalun) uudistuksia

Käyttäjienhallintatyökalu ei ole kaikilla asiakkailla käytössä, se on mahdollisuus saada käyttöön ottamalla yhteyttä meihin: helpdesk(a)discendum.com. Tämän työkalun avulla voidaan luoda Optimaan kerralla isojakin määriä uusia käyttäjätunnuksia csv-tiedostoa apuna käyttäen. Toiminnon avulla voidaan myös samalla lähettää uusille käyttäjille viesti, jossa on tieto uudesta tunnuksesta ja salasanasta. Lisäksi voidaan lisätä käyttäjiä uusiin Optiman ympäristötason ryhmiin ja säädellä siten käyttäjien jäsenyyksiä työtiloihin. Domain-työkalulla käyttäjiä voidaan poistaa kerralla niin, että käyttäjätunnus ja kaikki Optimaan tuotetut aineistot poistetaan tietokannasta.

Näiden toimintojen lisäksi on nyt tullut uusia toiminnallisuuksia:

• Viestin lähettäminen olemassaoleville käyttäjille (csv-tiedostolla tuodaan käyttäjät, liitetään uuteen ryhmään ja heille voidaan lähettää haluttu viesti). Käyttäjille voidaan näin kertoa esim. uuden kurssin alkamisesta.
  • Salasanan vaihtaminen olemassaoleville käyttäjille (csv-tiedostolla tuodaan käyttäjälista ja määritetään salasana vaihdettavaksi, tieto salasanasta lähetetään automaattisesti käyttäjille). Esim. kurssin alkaessa voidaan käyttäjien salasana päivittää.
  • Käyttäjienhallintatyökalun uudistus saa jatkoa myöhemmin tänä vuonna

OBF-ikoniMuutoksia Open Badge -toimintoon

Open Badge -toiminto muuttuu niin, että Open badge -osaamismerkit luodaan jatkossa Open Badge Factoryn kautta. Tämä OBF-palvelu avataan käyttöön 15.1. pilottiasiakkaille.

Mikäli Optima-ympäristössänne on osaamismerkkejä, ne voidaan myöhemmin siirtää Open Badge Factory -palveluun, johon merkkien luonti jatkossa keskittyy. Lisätietoa Open Badge Factory -palvelusta osoitteesta https://openbadgefactory.com.