TIETOA PÄIVITYKSESTÄ tammikuu 2015

Kurssityötilan parannukset
Muuta

Mobiilikäyttöliittymä

Puhelimilla ja tableteilla Optimaan kirjautuessa tulee käyttöön mobiili-Optima.

Mobiiliversio on suunniteltu erityisesti älypuhelimille. Tekninen toteutus on html5-pohjainen, joten se toimii uusimmilla mobiililaitteilla.

Mobiili-Optiman aloitusnäkymä on Työpöytä, josta näkee kootusti eri toimintoja ja tapahtumia kuten

Uudet ja muokatut
Ilmoitukset
Erääntyvät objektit
Tarkastettavat
Kalenteri

Uudet viestit

Käyttöliittymäuudistukset

Aloitusnäkymää on muokattu (Jos kuvakkeet eivät päivityksen jäljiltä näy oikein Optimassa, päivitä selainnäkymä.):

• Yläpalkkia on madallettu
  • Vasemman kehyksen leveys on nyt säädeltävissä
  • Optiman aloitusnäkymä eli kirjautumisen jälkeen tuleva näkymä voidaan määrittää niin, että vasen kehys ei oletuksena tule näkyviin ollenkaan. Ympäristön hallinta > Profiilit > Ympäristötason profiilit > Valitse profiili > Aloitusnäkymä > Kätke vasen reuna sisäänkirjautumisnäkymästä

Omaa tilaa on parannettu:

• Uusia toimintoja on tullut käyttöön, esim. Viimeksi avatut objektit
  • Olemassaolevia toimintoja on järjestetty selkeämpiin kokonaisuuksiin

Yleisesti käyttöliittymää ja ulkoasua on uudistettu:

• Optiman yhteenvetonäkymän painike on nyt klikattavissa: Työpöytä-näkymän saa tarvittaessa nopeasti pois näkyvistä, esim. esittelytilanteessa.
  • Uusi objekti -sivun työkalut on ryhmitelty uudelleen, tuloksena on aiempaa selkeämpi valintanäkymä
  • Uusi objekti -sivulta työtilan hallinnoija pääsee suoraan käsiksi kaikkiin kyseisen työtilan profiileihin, joita on helppo tarkistaa ja tarvittaessa muuttaa. Huomaa, että valinta riittää, erillistä sivun tallennusta ei enää tarvita.
  • Työtilatason profiililomakkeissa on selkeämpi ulkoasu ja ryhmittely, kaikkien profiilien valintoja voi tarkastella ja muokata rinnakkain
  • Ympäristötason profiililomakkeissa on selkeämpi ulkoasu ja ryhmittely

Raporttityökalu

Olemme kehittäneet raportointityökalun, jolla voidaan monipuolisesti tuottaa raportteja ympäristössä olevista suorituksista. Työkalulla voidaan tuottaa sekä helposti luettavia visuaalisia raportteja, että yksityiskohtaisia tietoja sisältäviä raportteja. Raportteja voidaan katsoa ympäristössä ja tallentaa ne tiedostoina sieltä esim. omalle tietokoneelle.

Raportti-työkalun saa käyttöön seuraavalla tavalla:
Uusi objekti > Muokkaa profiilien työkaluvalikoimaa > Lisää seurantatoimintoja -otsikon alla klikkaa Näytä lisää, jolloin listalle ilmestyy Raportti. Kun Raportti on valittu haluttuihin profiileihin, se on niissä heti käytössä. (Profiililomakkeessa ei tarvitse muutosta enää kuitata OK-painikkeella.)

Kurssityötilan parannukset

• Kurssitoimintoja on uudistettu ja Kurssirekisteriin on tullut lisätoimintoja
  • Käyttöön on luotu Oppimispolku-toiminto. Optimaan on mahdollista luoda käyttäjille oppimispolkuja kurssityötiloista. Polkuun voi valita kurssityötiloja tai julkistettuja kurssipohjia. Oppimispolut-toiminto löytyy kohdasta Ympäristön hallinta > Kurssit > Oppimispolut
  • Kurssityötilan luominen on aiemmin vaatinut useita vaiheita - nyt kurssityötilan luominen onnistuu suoraan kurssipohjasta
  • Tutustu Kurssityötilat-toiminnot tietoiskuun (Optima Akatemian www-sivuilla)

Muuta

• Koosteen ulkoasua voi muokata entistä paremmin: Koosteelle voi asettaa taustakuvan tai -värin. Koosteen lohkojen otsikoiden ulkoasua voi muokata.
  • Ääni- ja videonauhuri on tehty uudella, teknisesti varmemmalla tekniikalla.
  • Näytä PDF-tiedostona -toiminto objektin Yleisasetuksissa on uusittu ja se toimii nyt myös uusimpien tiedostomuotojen osalta paremmin
  • Ympäristön ulkoasun editoriin liittyen: ympäristössä käytettävän logon suosituskorkeus on 40 pikseliä.
  • Erillinen uloskirjautumisnäkymä on poistunut käytöstä. Uloskirjautumisen jälkeen käyttäjät päätyvät kirjautumissivulleen.

Anna palautetta uudistuksista Optima Akatemian palautelomakkeen kautta!