Optima ja GDPR

Optima-käyttäjälle

Kun haluat tarkistaa, mitä tietoja sinusta on Optimassa:

Optiman Oman tilan kautta voit tarkistaa listan Omista dokumenteista ja Omista tuloksista. Näiden lisäksi voit Käyttäjäkortin kautta hakea seuraavat tiedot: Tapahtumatiedot, Lista omista dokumenteistasi, Tulokset SCORM-materiaaleista, Tulokset monivalinnoista, palautuslaatikoista, lomakkeista jne. sekä kokonaiset Kurssitulokset. Voit avata csv-tiedostot ja halutessasi ladata ne koneellesi. Voit myös ladata kaikki csv-tiedostot myös yhdellä klikkauksella zip-tiedostoksi.

Omien yhteystietojesi näkyvyyttä voit säädellä täältä:
Käyttäjäkortti > Asetukset > Saavatko yhteystiedot näkyä muille

Kun haluat poistaa kaiken sinuun liittyvän tiedon Optimasta:

Ole yhteydessä oman oppilaitoksesi tai organisaatiosi Optima-hallinnoijaan.

Optima-hallinnoijalle

Jatkossa objektien info-sivulla olevaa Lukijat-listauksen voivat vain hallinnoijat nähdä.

Käyttäjän poistaminen

Nyt on mahdollista helpommin poistaa käyttäjä tietokannasta kokonaan, mikäli hän kuuluu vain yhteen Optima-ympäristöön. Aiemmin kun käyttäjä on poistettu Ympäristön hallinnan kautta, tunnus on kuitenkin jäänyt tietokantaan talteen. Käyttäjien poistossa on tullut uusi vaihtoehto: "Poista käyttäjätunnukset lopullisesti tietokannasta. Kaikki tiedot poistetaan eikä tunnuksia voida enää palauttaa takaisin ympäristöön."

Jos käyttäjä on jäsenenä useammassa ympäristössä, poistaminen tulee toteuttaa (kuten aiemminkin) käyttäjienhallintatyökalulla tai Discendumin toimesta.